پروژه بازسازی بازار تبریز برنده جایزه معماری آقاخان شد

پروژه بازسازی بازار تبریز برنده جایزه معماری آقاخان شد

پروژه بازسازی بازار تبریز، یکی از پنج برندگان جوایز معماری بنیاد آقا خان شد. دیشب در لیسبون، پایتخت پرتغال، مراسم اهدای یکی از معتبرترین جوایز معماری جهان برگزار شد.

به گزارش معماری نیوز، پروژه بازسازی بازار تبریز به همراه 4 پروژه دیگر از میان 20 پروژه از کشورهای چین، تایلند، سریلانکا و هند برنده این جایزه شدند.

مبلغ نقدی این جایزه 1 میلیون دلار می باشد که بین 5 برنده تقسیم می شود.

محمد بهشتی، مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی از طرف کشورمان این جایزه را دریافت کرد.


تا به امروز 105 پروژه از سراسر دنیا موفق به دریافت جایزه معماری آقا خان شده اند.

پروژه هایی که برای جایزه آقاخان انتخاب می شوند بایستی به اتمام رسیده باشند و حداقل 1 و حداکثر 6 سال از ساخت آن گذشته باشد.

کمیته رهبری و داوری متشکل از 10 نفر است که امسال محسن مصطفوی و فرشید موسوی اعضاء این کمیته بودند.

این جایزه به پروژه هایی تعلق می گیرد که از استانداردهای جدید در معماری پیروی کرده اند و یا گامی در جهت حفاظت از معماری تاریخی برداشته اند.

به جز بازار تبریز، آپارتمان شماره 1 محلات دیگر نامزد دریافت جایزه از طرف ایران بود.

تنها طرح پروژه نیست که در این جایزه به قضاوت گذاشته می شود بلکه در آن فرایند طراحی و اجرای آن پروژه از ابتدا تا انتها اهمیت دارد. بنابراین این تنها معمار نیست که برنده پروژه می شود بلکه همه دستندکاران اجرایی آن برنده هستند.

هنر معاصر (Contemporary Art)

هنر معاصر (Contemporary Art)

از ویژگی های هنر معاصر , تقلیدی نبودن آن است. هدف و منظور هنرمند واقعی, خلق یک اثر هنری صرفا زیبا و سرگرم کننده نیست, بلکه, وی خواستار حداقل همان توجهی است که به هنگام تماشای یک فیلم یا مسابقه ورزشی بروز می دهیم. چنین به نظر می رسد که در دشوارترین عرصه های هنری, یعنی هنر انتزاعی نیز چنین امری مشهود می باشد.
هنر مفهومی, شکلی از بیان هنری است که تلاش دارد تا جنبه فیزیکی و ظاهری کار را تا حد ممکن تنزل بخشیده و به جای آن نیروی ذهنی ناشی از اثرات هنری را تقویت   کند. در این نوع از هنر, تحریکات بصری و نوری, به نفع روند فکری هوشمندانه ادراک اثر هنری, کم اهمیت شمرده شده و مخاطب اثر هنری به همراهی و گفتمان با خالق آن, یعنی هنرمند دعوت می شود.
واژه کانسپچوال می تواند در توضیح آثار و موقعیت های گوناگون در هنر مدرن نسبت داده شود. هنرمندان کانسپچوال که فعالیت خود را در اواخر دوره مدرن آغاز کردند, در تلاش بودند که با توجه به  مفهوم معنای هنر, اثر هنری و اصول زیبا شناختی را در منظری غیر از مدرنیسم تعریف نماید. آثار هنرمندان مفهومی در ابتدا تا حدودی با رویکرد مینی مالیستی همراه بوده است, از آنجا که جوزف کاسوت عنوان کرد: "هنر همان قدر ایده است که ایده, و این مثل آن است که بگویی تنها امکان باقی مانده برای هنر آن است که خودش تبدیل به سوژه و موضوع زبان خودش شود.
ویژگی ها:
-        هنرمندان مفهومی عمدتا با رمز و راز سر و کار دارند تا با خرد. آنان به سمت نتایجی که منطق نمی تواند به آنها دسترسی یابد , خیز برمی دارند.
-        عدم وجود هر گونه انتظاری برای معنی دار بودن اثر هنری
-        ماده اصلی هنر مفهومی "تفکر و زبان" است.
-        مفهوم و ایده متفاوتند. اولی حاکی از جهت کلی کار است در حالی که منظوراز دومی مولفه های کار است. ایده مفهوم را تحقق می بخشد.
-        درک ایده ها,  خود به ایده های جدید می انجامد.
-        لزومی ندارد که هنرمند, هنر خود را درک کند. درک او لزوما بهتر از درک دیگران نیست.
-        ایده های معمولی را نمی توان با آفرینشی زیبا نجات داد.
-        ایده های خوب را معمولا نمی توان خدشه دار کرد.

طراحی مجتمع تجاری شیراز

طراحی مجتمع تجاری شیراز


ساختمان مرکز تجاری شیراز بین سال های 1384 و 1385 خورشیدی توسط بهرام شیردل طراحی شد. سایت پروژه بر روی تقاطع امتداد باغ های شیراز و خیابان قصردشت واقع شده است. شیردل در اهداف و مفاهیم به کار رفته در طرح می نویسد: " پروژه ، با در نظر گرفتن محل قرار گیری، مقیاس و برنامه آن، جزئی از ساختار شهر شیراز خواهد بود.هم چنین از اهداف اصلی مطرح کردن این پروژه ، ایجاد نمادی برای شهر شیراز بوده است. به همین دلیل پروژه می بایست در یک ارتباط فضایی با دیگر اجزای ساختاری شهر قرار می گرفت، آن را کامل می کرد و راه را برای توسعه آینده باز می کرد و در عین حال با ایجاد فضاهایی عمومی به عنوان مکان هایی که بتوانند تصور و همین طور عملکرد فضای آزاد را برای عموم احیا کنند، بخشی از زندگی شهری را تامین می کرد.

برای ایجاد رابطه میان پروژه و اجزای ساختاری شهر مورد اشاره، در دیاگرام شهر شیراز یک باغ در طبقه پنجم پروژه طراحی شده که رابطه میان باغ عفیف آباد و باغ خلیلی را تقویت می کند. فضای باز میان دو برج در امتداد خط میان دروازه قرآن و دروازه بوشهر جهت یابی شده است. همچنین امتداد پل اتصالی دو برج رو به گشودگی میان ساختمان خوابگاه های دانشگاه قرار می گیرد.

 

                               

با توجه به برنامه عملکردی پروژه، ترتیبی از فضاها در نظر گرفته شد که از میدان شروع می شود، بازار، باغ و فضاهای مسکونی را می پیماید و دو باره به یک میدان می رسد. این چیدمان به شکل عمودی در پروژه لحاظ شده و فضاهای عمومی پروژه که شامل آتریوم، باغ و سکوی نظاره می شود جایگزین شده اند.آتریوم به عنوان یک فضای گشوده در میان حجم ساختمان، در پروژه ارتباط اصلی میان خیابان و بنا را به وجود می آورد. باغ با توجه به قرار گرفتن در ارتفاع 25 متری از سطح زمین و مساحت 2500 متر مربع، عمده ترین مکان شهری در پروژه است.

سکوی نظاره هم به دلیل ارتفاع زیاد و اشراف به شهر مکان مناسبی برای مراجعات عمومی است. سیرکولاسیون این فضاهای متناوب، به صورتی طراحی شده که از خیابان شروع می شود و پس از طی همه فضاها مجددا به خیابان برمی گردد. بنابراین، مخاطب می تواند در صورت تمایل بدون مواجه شدن با فضاهای مسکونی و تجاری تنها از فضاهای عمومی استفاده کند.  

  کانسپت عملکردی پروژه  به صورت یک ساختمان چند منظوره متشکل از تعداد زیادی واحدهای مسکونی و تجاری تعریف شده است. اصلی ترین مساله در طراحی، ایجاد یک معماری یکپارچه برای قرار دادن این واحدهای مسکونی و تجاری در کنار فضاهای عمومی پروژه بوده است. برای ایجاد این معماری، یک تیوب بسته با پایه Z شکل بر روی زمین که با برج ها در جهت عمودی امتداد پیدا می کرد و در بالا به هم متصل می شد طراحی شد.

منبع: کتاب پست مدرنیته و معماری - امیر بانی مسعود - ۱۳۸۷

دانلود کتاب زیبا شناسی معماری  ترجمه دکتر جهانشاه پاکزاد - مهندس عبدالرضا همایون

دانلود کتاب زیبا شناسی معماری


ترجمه دکتر جهانشاه پاکزاد - مهندس عبدالرضا همایون

 دانلود قسمت اول

http://hosseinrashidi.blogfa.com

***************

دانلود قسمت دوم

http://hosseinrashidi.blogfa.com

منبع: http://atmemari.tk/

***********************************

مبانی نظری معماری

عبدالحمید نقره کار

http://hosseinrashidi.blogfa.com

منابع و دروس امتحانی ارشد مهندسی عمران



منابع و دروس امتحانی ارشد مهندسی عمران

 

 

« زبان عمومی و تخصصی »

تعداد سئوالات این درس در آزمون 30 سئوال می‌باشد. همان‌طور كه از نام درس پیداست، تعدادی از سئوالات این درس زبان عمومی و تعدادی از آن‌ها نیز مربوط به اصطلاحات و متون تخصصی مهندسی عمران می‌باشد. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقل‌هایی را داشته باشند مطالعه و سرمایه‌گذاری در این درس می‌تواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبان تخصصی در اكثر رشته‌ها در دانشگاه‌های مختلف فرق می‌كند و اساتید این درس به صورت سلیقه‌ای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی می‌كنند. البته كتاب‌ زبان تخصصی برای دانشجویان مهندسی عمران ( انتشارات سمت ) و کتاب 504 واژه در کنار نرم افزار گزینه آخر ( مربوط به زبان عمومی و تخصصی مهندسی عمران ) برای تقویت این درس بدون شک  بهترین منابع هستند.

كسب درصد بالا با تسلط بر بانک لغت نرم افزار گزینه آخر و مطالعه كتاب‌های فوق با توجه به اظهار قبولی‌های سال‌های گذشته به راحتی ممكن است.

آیا به اطلاعات بیشتری در مورد این گروه درسی و نرم افزار گزینه آخر نیاز دارید؟ اینجا کلیک کنید.



« ریاضی عمومی و معادلات دیفرانسیل »

تعداد سئوالات این درس در آزمون كارشناسی ارشد 15 سئوال می‌باشد كه خود این درس به سه درس ریاضیات عمومی 1، ریاضیات عمومی 2 و معادلات دیفرانسیل تفكیك می‌شود. در چند سال اخیر، معمولاً 5 یا 6 سئوال از درس ریاضی عمومی 1، 4 یا 5 سئوال از درس ریاضیات عمومی 2 و 5 سئوال از درس معادلات دیفرانسیل مطرح شده است و به نظر نمی‌رسد این روند در سال‌های آینده تغییر زیادی بكند. كتاب‌های توماس، آدامز، لیت هولد، مارون، دمیدوویچ از منابع مهم دروس ریاضی عمومی 1و2 و كتاب‌های سیمونز و بویس از منابع مهم درس معادلات دیفرانسیل هستند. هرچند در اكثر دانشگاه‌ها خیلی از اساتید كتاب‌های تألیفی خود را نیز به عنوان منبع معرفی می‌كنند. کتب تستی این گروه درسی عبارتند از:

ریاضی عمومی :
1.     کتاب ریاضی عمومی 1، مؤلف: آقای آقاسی (جلد اول و دوم)             

2.     کتاب ریاضی عمومی 2، مؤلف: آقای آقاسی (جلد اول و دوم)             

3.      کتاب ریاضی عمومی 1، مؤلف: دکتر نیکوکار                                   

4.     کتاب ریاضی عمومی 2، مؤلف: دکتر نیکوکار                                    

* با توجه به تکرار سوالات در سال های مختلف، حل سؤالات كنكور سال های گذشته،  بسیار توصیه می شود.

معادلات دیفرانسیل :
1.     كتاب معادلات دیفرانسیل، مؤلف: دكتر معتقدی                                

2.     كتاب معادلات دیفرانسیل، مؤلف: دکتر نیکوکار                                  

* با توجه به تکرار سوالات در سال های مختلف، حل سؤالات كنكور سال های گذشته،  بسیار توصیه می شود.



« مقاومت مصالح »

این درس از دروسی است كه به طور ثابت در تمامی سئوالات كنكورهای 20 سال اخیر جزء مواد امتحانی در نظر گرفته شده است. تعداد سئوالات آن در آزمون 15 سئوال می‌باشد. مطالب این درس در مورد تنش، كرنش، بارگذاری، پیچش، خمش، برش، خیزتیرها، روش‌های انرژی و ستون‌ها می‌باشد. بدون فراگیری این درس فهم درس تحلیل‌سازه‌ها و یا در بعضی مباحث طراحی سازه‌های فولادی و بتنی با مشكلات زیادی همراه خواهد بود. تسلط كامل به مفاهیم و روابط برداری، آشنایی نسبی با دروس ریاضی عمومی، استاتیك و معادلات دیفرانسیل برای ورود به مطالعه این درس كاملاً ضروری می‌باشد. منابع مهم این درس در دانشگاه‌های معتبر كتاب‌های بیرجانسون، ایگور یوپوف (ترجمه شاپور طاحونی) و كتاب مقاومت مصالح دكتر حجت‌ا... عادلی می‌باشند. کتب تستی مقاومت مصالح عبارتند از:

1.     کتاب مقاومت مصالح، مؤلف: دکتر نائی                                                         

2.     كتاب مقاومت مصالح، مؤلف: دكتر فنایی                                                        

3.     كتاب مقاومت مصالح، مؤلف: دكتر كشاورز                                                      

* با توجه به تکرار سوالات در سال های مختلف، حل سؤالات كنكور سال های گذشته،  بسیار توصیه می شود.



« تحلیل سازه‌ها  1 »

تعداد سئوالات این درس در آزمون 10 سئوال می‌باشد. تسلط بر مباحث استاتیك و تا حدودی مقاومت مصالح به نوعی پیش نیاز یادگیری این درس می‌باشد. اكثر تست‌های این درس از نوع محاسباتی هستند. از منابع مهم این درس در دانشگاه‌های مختلف كتاب تحلیل سازه‌ها دكتر حجت‌ ا... عادلی، اعمال اتصالات قیچی در تحلیل ماتریسی سازه‌ها دكتر واهاك سیمونیان و تحلیل سازه‌ها تألیف شاپور طاحونی می‌باشند. تقریباً تمامی این منابع به لحاظ كمی تعداد مسائل حل شده دچار مشكل هستند و با توجه به اینكه رسیدن به تسلط در حل مسئله، از اركان ضروری موفقیت در این درس می‌باشد، کتاب های زیر به عنوان کتب تستی برتر معرفی می شوند:

1.     کتاب تحلیل سازه، مؤلف: مهندس حقگو                                                 

2.     كتاب تحلیل سازه، مؤلف: دكتر فنایی                                                     

3.     كتاب تحلیل سازه، مؤلف: دكتر زرفام                                                      

* با توجه به تکرار سوالات در سال های مختلف، حل سؤالات كنكور سال های گذشته،  بسیار توصیه می شود.



« مكانیك سیالات و هیدرولیک»

تعداد سئوالات این درس در آزمون 12 سئوال می‌باشد. البته تا قبل از آزمون سراسری 1389 كه درس هیدرولیك جزء مواد امتحانی آزمون ارشد نبود، تعداد سئوالات آن 20 عددی بود. این درس در بسیاری از رشته‌ها از جمله مهندسی شیمی، مهندسی مكانیك، مهندسی معدن و ... جزء مواد امتحانی آزمون ارشد می‌باشد. منابع مهم این درس در دانشگاه‌های مختلف كتاب‌های ایروینگ اچ شیمز و استریتر، وایلی ترجمه مهندس علیرضا انتظاری، فرانك ام وایت ترجمه كریم موسوی نسب و مكانیك سیالات تألیف مجید ملكی می‌باشند . تعداد سئوالات هیدرولیک نیز كه از سال 1388 در آزمون رشته عمران گنجانده شده است، 8 سئوال می‌باشد و مطالب آن مرتبط با درس مكانیك سیالات است و به همین دلیل سئوالات آن با این درس به صورت مشترك در آزمون داده می‌شود. بیشتر تست‌های این بخش بررسی حركت سیال در كانال‌ها می‌باشد. از منابع مهم این درس كتاب‌های هیدرولیك كانال‌های باز تألیف سید محمود حسینی و دكتر جلیل ابریشمی می‌باشد. کتب تستی معتبر این گروه درسی به تفکیک عبارتند از:

مكانیك سیالات:
1.     کتاب مكانیك سیالات، مؤلف: دكتر خداكرمی                                                  

2.     كتاب مكانیك سیالات، مؤلف: مهندس امیرافشاری                                          

3.     کتاب مكانیك سیالات، مؤلف: دكتر كله چی                                                   

هیدرولیک :
1.     كتاب هیدرولیك، مؤلف: مهندس داننده مهر                                                     

2.     كتاب هیدرولیك كانال‌های باز، مولف: سید محمود حسینی و دكتر جلیل ابریشمی

3.     كتاب بتن آرمه، سازه های فولادی، مهندسی پی(راهیان ارشد)                        

* با توجه به تکرار سوالات در سال های مختلف، حل سؤالات كنكور سال های گذشته،  بسیار توصیه می شود.

 

« مكانیك خاك و پی سازی »

در آزمون سراسری 1389 از این درس 12 سئوال مطرح شده بود. تا قبل از اینكه درس پی‌سازی مجدداً به عنوان مواد آزمونی كارشناسی ارشد در این درس مطرح شود تعداد سئوالات این درس 20 سئوال بود. سئوالات این درس معمولاً در دو تیپ 1ـ مفهومی و حفظ كردنی 2ـ محاسباتی، ارایه می‌شود و تقریباً نسبت آن‌ها در آزمون مساوی است. منابع مهم این درس كتاب اصول مهندسی مكانیك خاك تألیف براجا ام داس ترجمه اردشیر اطیابی، مكانیك خاك تألیف دكتر كامبیز بهنیا، دكتر امیر محمد طباطبایی و مكانیك خاك تألیف رضا ابن جلال می‌باشند.  درس پی سازی هم از جمله دروسی می‌باشد كه از آزمون 1388 مجدداً به عنوان مواد آزمون كارشناسی ارشد برای دانشجویان رشته عمران در نظر گرفته شد. مطالب آن نزدیك به درس مكانیك خاك می‌باشد، حتی چند فصل آن را می‌توان به نوعی مشترك با فصول درس مكانیك خاك دانست. از این رو سئوالات آن نیز با این درس به صورت مشترك مطرح می‌شود. اگر بخواهیم تست‌های خاك و پی را از هم جدا كنیم شاید بتوانیم اینگونه بگوییم 8 تست از 20 سئوال خاك و پی به درس پی‌سازی اختصاص دارد. منابع معروف آن كتاب‌های مهندسی پی تألیف براجاام داس ترجمه شاپور طاحونی، مهندسی پی تألیف دكتر فاخر، مهندسی پی تألیف باولز می‌باشد كه به عنوان كتاب‌های دانشگاهی قابل توجه هستند کتب تستی معتبر این گروه درسی به تفکیک عبارتند از:

مكانیک خاک:
1.     كتاب مكانیك خاك، مؤلف: ساسان امیرافشاری                                    

2.     كتاب مكانیك خاك، مؤلف: دکتر پنام زرفام                                            

پی‌سازی
1.     كتاب مهندسی پی، مؤلف: براجا داس، ترجمه: مهندس طاحونی            

2.     كتاب بتن آرمه، سازه های فولادی، مهندسی پی(راهیان ارشد)             

* با توجه به تکرار سوالات در سال های مختلف، حل سؤالات كنكور سال های گذشته،  بسیار توصیه می شود.

 

« سازه‌های فولادی و بتنی »

از این درس كه در واقع خود به دو درس فولاد و بتن تفكیك شده است در آزمون كارشناسی ارشد بهمن 1388، 16 سئوال مطرح شده بود. مطالب آن همان‌طور كه از نام آن پیداست به طراحی سازه‌های فلزی و سازه بتنی می‌پردازد، معمولاً دو یا سه سئوال آن اطلاعات حفظی و مفهومی داوطلبان را می‌سنجد. در حدود 5 یا 6 سئوال آن با نمایش شكل سازه‌های مختلف، پارامتر و یا پارامترهایی را سئوال می‌كند (سئوالات محاسباتی) و در حدود 6 یا 9 سئوال آن مربوط به نمودارها، فرمول‌های استاندارد مطرح در طراحی سازه‌ها، نمایش سازه‌های مختلف و بررسی پارامترهای مختلف آن‌ها (ضریب لوله، خط كمانش پیچشی، مقاومت سازه، نیرو، نقاط بحرانی جوش، مشخصات بتن، ضریب انبساط حرارتی بتن و فولاد، نسبت آرماتورهای متوازن و ...) می‌پردازد.

منابع مهم این درس در دانشگاه‌ها كتاب طراحی سازه‌های فولادی تألیف شاپور طاحونی، طراحی سازه‌های فولادی تألیف دكتر ایرانی، طراحی ساختمان‌های بتن مسلح تألیف شاپور طاحونی، سازه‌های بتنی تألیف دكتر كی‌نیا، سازه‌های بتنی تألیف دكتر  داوود مستوفی نژاد می‌باشند. موارد زیر به عنوان کتب تستی این گروه درسی پیشنهاد می شوند:

1.     كتاب طراحی سازه های فولادی، مؤلف: پیام اشتری                                   

2.     كتاب بتن آرمه، سازه های فولادی، مهندسی پی(راهیان ارشد)                   

* با توجه به تکرار سوالات در سال های مختلف، حل سؤالات كنكور سال های گذشته،  بسیار توصیه می شود.

 

« راه‌سازی و روسازی راه »

از این درس در آزمون كارشناسی ارشد بهمن 1388، 14 سئوال مطرح شده بود. كه 7 سئوال از درس راه‌سازی و 7 سئوال از درس روسازی آورده شده بود، شاید بتوان گفت مطالب درس راه‌سازی كمی مشكل‌تر از مطالب درس روسازی است به هر حال این طور كه از طرح سئوالات آن در سال قبل پیداست طراحان درجه اهمیت آن‌ها را یكی می‌دانند. مطالب راهسازی بیشتر در رابطه با محاسبه و مقایسه طول قوس‌ها و هرآنچه در مورد قوس‌های افقی و قائم است، می‌باشد و درس روسازی همان‌طور كه از نامش پیداست به مطالب روسازی راه می‌پردازد، مطالبی نظیر كرنش سطح جاده، ضخامت خاك و آسفالت جاده، بررسی نوع، جنس و ضرایب مهندسی خاك و آسفالت، درصد نوع و تركیبات قیر مصرفی در جاده‌ها از جمله مطالب مربوط به روسازی می‌باشد. منابع مهم این درس كتاب‌های راه‌سازی تألیف منوچهر احتشامی، راه‌سازی تألیف دكتر امیرمحمد طباطبایی، راه‌سازی تألیف دكتر بهبهانی، روسازی تألیف دكتر بهبهانی و محمد طباطبائی می‌باشند. موارد زیر به عنوان کتب تستی این گروه درسی پیشنهاد می شوند:

1.     روسازی و راه سازی.مولف آقای مهندس علیرضا کلاهدوز(انتشارات نصیر)      

2.     كتاب بتن آرمه، سازه های فولادی، مهندسی پی(راهیان ارشد)